شهدای البرز

لحظاتی میهمان شهیدان استان البرز باشیم

شهدای البرز

لحظاتی میهمان شهیدان استان البرز باشیم

سلام خوش آمدید

شهید شجاعی-اردشیر

شهید اردشیر شجاعی

نام پدر: اسماعیل

تاریخ تولد: 1-10-1341 شمسی

محل تولد: تهران 

تاریخ شهادت : 21-3-1367 شمسی

محل شهادت : حلبچه(خرمال )

گلزار شهدا: امامزاده محمد 

البرز - کرج

شاگرد اول دو مکتب؛ معلم شهید «اردشیر شجاعی»

شهید با ادامه تحصیل در دانشگاه توانست بورس خارج کشور به کشورهای فرانسه و کانادا را بگیرد اما از کشور خارج نشد و در ایران ادامه تحصیل داد. شهید در سال 67 به جبهه کرمانشاه اعزام شد و در روز بیست و یکم خرداد ماه سال 1367، در حالی‌که از بسیجی‌ها در حال گرفتن امتحانات بود در «ارتفاعات خرمال» توسط مزدوران عراقی مورد حمله شیمیایی قرارگرفت .

نویدشاهدالبرز؛

شهید «اردشیر شجاعی» که فرزند اول خانواده بود در خانواده ای متوسط و مذهبی در یکی از محله‌های قدیمی تهران چشم به جهان گشود. وی از کودکی شخصی آرام و ساکت بود و نسبت به هم سن و سالان خود ازنظر فکری و رفتاری برتری‌های بسیار داشت که کاملاً به چشم می‌ آمد. شهید از همان کودکی به گونه‌ای رفتارمی‌کرد که همه به او احترام می‌گذاشتند. او به پدر و مادر خود احترام خاصی می‌گذاشت و علاقه بسیاری به مادرش داشت.

شهید شجاعی از دوران کودکی در کارهای خانه یار و یاور مادرش بود. پنج ساله بود که مادرش او را در آمادگی ثبت نام می‌کند. هنوز چند روزی بیشتر به آن‌جا نرفته بود که از طرف آمادگی به خانه شهید مراجعه می کنند و می گویند که شهید از هوش و استعدادی بالایی برخوردار است و بهتر است که او به کلاس اول دبستان برود و دوران ابتدائی را شروع‌کند. او با نمرات عالی دوران‌ابتدائی را پشت‌سر گذاشت و حتی جوایزی درسطح منطقه دریافت نمود و دوران راهنمایی را هم شروع‌کرد.

وی به سن نوجوانی که رسید کار و تلاش خود را در بیرون از چهارچوب مدرسه و در جامعه آغاز کرد. او در فصل تابستان که فصل گردش و تفریح جوانان است به کار می‌پرداخت تا خرج تحصیل خود و پولی برای خرید کتاب‌های مختلف پس‌انداز کند. شهید شجاعی درخشش تحصیلی خود را در دوران دبیرستان آن‌ هم دریکی از دبیرستان‌های نمونه تهران به نام مدرسه «آذر » در رشته ریاضی فیزیک بهتر مشخص کرد و علاوه‌ بر تحصیل جزء دانش‌آموزان مذهبی و پیرو خط رهبر و در انجمن اسلامی در مدرسه فعالیت می‌کرد.

شهید شجاعی با معدل 98: 18 از دبیرستان فارغ‌التحصیل شد و با قبول‌شدن در آزمون سراسری دانشگاه موفق به دریافت مدرک فوق دیپلم شد و به عنوان یک دانشجوی ممتاز در دانشگاه شناخته شده بود. وی با دریافت این مدرک به شغل معلمی دریکی از مدارس جنوب تهران پرداخت.

این معلم شهید بسیار دلسوز نسبت به شاگردان و دیگر امت بود. علاوه‌بر علوم دانشگاهی، علوم حوزوی را مورد مطالعه قرار می‌داد هرگز واجبات را ترک نمی‌کرد. شاگردانش را از همه‌ نظر چه اخلاق و چه در درس و آموزش قرآن به آن‌ها ممتاز می‌کرد.

شهید با ادامه تحصیل در دانشگاه توانست بورس خارج کشور به کشورهای فرانسه و کانادا را بگیرد اما از کشور خارج نشد و در ایران ادامه تحصیل داد. شهید در سال 67 به جبهه کرمانشاه اعزام شد و در روز بیست و یکم خرداد ماه سال 1367، در حالی‌که از بسیجی‌ها در حال گرفتن امتحانات بود در «ارتفاعات خرمال» توسط مزدوران عراقی مورد حمله شیمیایی قرارگرفت و به درجه رفیع شهادت رسید. تربت پاک شهید در امامزاده محمد کرج نمادی از ایثار و شعور در راه وطن و درک و حفظ ارزشهای انقلاب اسلامی است.

به نقل از مادر شهید: شهید دوستی داشت به نام «مهران» که این نوجوان از کودکی دچار فلج اطفال شده بود و فلجی او مادرزاد بود. شهید شجاعی هر روز موقع رفتن و برگشتن با این کودک فلج به مدرسه می‌رفت و به او کمک می‌کرد .

کتاب‌های او را به خانه می‌برد و همیشه در حال کمک‌کردن به  دوستش بود. چه در زمستان و چه در تابستان بیشتر وقت خود را صرف کمک و یاری کردن به او می کرد.



منبع: پرونده فرهنگی شهدا،اداره اسناد انتشارات، هنری



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی
شهدای البرز

"گاهی رنج و زحمتِ زنده نگهداشتن خون شهید، از خود شهادت کمتر نیست. رنج سی ساله امام سجّاد علیه الصّلاة والسّلام و رنج چندین ساله زینب کبری علیهاسلام از این قبیل است. رنج بردند تا توانستند این خون را نگه بدارند. بعد از آن هم همه ائمّه علیهم‌السّلام تا دوران غیبت، این رنج را متحمّل شدند. امروز، ما چنین وظیفه‌ای داریم. البته شرایط امروز، با آن روز متفاوت است. امروز بحمداللَّه حکومت حق - یعنی حکومت شهیدان - قائم است. پس، ما وظایفی داریم."

آخرین نظرات